Testează orice număr de telefon
Începând de astăzi, un număr de telefon se poate porta în 3 zile

Data: 03.09.2012



Decizia ANCOM privind modificarea condiţiilor tehnice şi comerciale de portare a numerelor de telefon a intrat în vigoare la data de 2 septembrie. Începând cu această dată, termenul de activare a unui număr portat va fi de maxim o zi lucrătoare, aşa cum prevăd normele europene, iar durata maximă a procedurilor administrative aferente portării se reduce de la 10 la 3 zile lucrătoare.

Decizia ANCOM reduce termenele în care furnizorii au obligaţia să realizeze activităţile specifice asociate diferitelor faze ale procesului de portare. Astfel, termenul în care furnizorul donor trebuie să răspundă unei cereri de portare se reduce de la 4 zile lucrătoare la o singură zi. Reducerea acestui termen va permite ca portarea să fie realizată mai rapid, chiar şi în cazurile în care furnizorul donor identifică probleme la completarea cererii şi este necesară reintroducerea acesteia.

După validarea cererii de portare, abonaţilor care solicită portarea li se va activa numărul de telefon în cel mult o zi lucrătoare. Durata maximă potenţială de întrerupere a serviciului în cursul procesului de portare se reduce la 4 ore în loc de 5 ore (în cazul portării numerelor de telefonie fixă) şi la 3 ore în loc de 4 ore (în cazul portării numerelor de telefonie mobilă). În practică, durata întreruperii serviciului este mai mică, media pe semestrul I din 2012 fiind de aproximativ 90 de minute pentru numerele fixe şi 30 de minute pentru numerele mobile.

În cazurile în care utilizatorul final şi furnizorul acceptor stabilesc de comun acord o anumită dată la care să fie realizată portarea, durata întregului proces poate fi mai mare de trei zile, ţinând cont de anumite circumstanţe specifice (corelarea realizării portării cu data la care expiră contractul cu furnizorul donor, instalarea de infrastructură de acces etc.). Pentru a răspunde acestor cerinţe, sistemul informatic utilizat pentru gestionarea proceselor de portare este unul flexibil.

În acelaşi timp, abonaţii vor avea posibilitatea de a refuza asignarea de către furnizorul acceptor a unui număr de telefon cu caracter provizoriu, spre a fi utilizat până la momentul realizării portării. În situaţia în care abonaţii decid să accepte un număr provizoriu, această decizie prevede expres dreptul de a alege, în mod real, între continuarea sau nu a relaţiilor contractuale cu furnizorul acceptor, în eventualitatea în care procesul de portare nu se finalizează, respectiv de a fi informaţi, în mod corespunzător, asupra consecinţelor alegerii lor. Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice au impuse obligaţii suplimentare menite să evite portările abuzive.

În perioada 15 septembrie - 15 noiembrie 2012, ANCOM va derula o campanie de informare prin radio şi internet pentru a creşte numărul utilizatorilor de telefonie care cunosc existenţa şi semnificaţia semnalului sonor pe care apelantul îl aude atunci când apelează un număr de telefon portat. Semnalul sonor va fi mediatizat prin spoturi radio, bannere pe internet şi prin intermediul site-ului www.portabilitate.ro.

În plus, în cadrul campaniei, ANCOM va pune la dispoziţia utilizatorilor site-ului de socializare facebook.com o aplicaţie prin care orice utilizator care şi-a portat numărul îşi poate anunţa prietenii că şi-a schimbat operatorul de telefonie.

Situaţia actuală a numerelor portate

De la lansarea portabilităţii în 21 octombrie 2008 şi până la începutul lunii august 2012, numărul de portări a depăşit cifra de 800.000. Proporţia între numerele fixe şi cele mobile portate s-a menţinut relativ constantă, 68% din totalul numerelor portate, adică peste 550.000, fiind numere de telefonie mobilă. Până la data de 31 iulie 2012 s-au portat 813.582 numere de telefon, dintre care 553.154 numere de telefonie mobilă şi 260.428 numere de telefonie fixă.

În anul 2012, până în prezent, au fost portate în total 136.187 de numere, dintre care 96.820 au fost numere de telefonie mobilă şi 39.367 au fost numere de telefonie fixă (o medie lunară de 19.455 de portări). Anul acesta, cele mai multe portări au fost înregistrate în luna ianuarie (27.823 numere).

 


Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii: 1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine. 2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor. 3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită, creditul rămas neutilizat nu va fi transferat. 4. Completează cererea de portare (formularul-tip), pe care o poţi obţine fie aici, fie de la una dintre reprezentanţele furni...

1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea? Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea. Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine. 2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...

Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor. Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia. Unii utiliz...
Istoric Contact Disclaimer English