Peste 1,5 milioane de numere portate în România
Data: 10.10.2014
În cei șase ani de la
lansarea serviciului de portabilitate a numerelor în România, numărul numerelor
de telefon transferate de utilizatorii lor dintr-o rețea în alta a crescut
constant. Astfel, din octombrie 2008 când a fost lansat acest serviciu și până la
începutul lui octombrie 2014 au fost portate 1.565.031 de numere, dintre care 1.122.559
sunt numere de telefonie mobilă şi 442.472 sunt numere de telefonie fixă. Conform
datelor ANCOM, anul 2014 este anul în care s-au portat cele mai multe numere –357.606, ceea ce înseamnă că, în medie pe lună, 39.734 de numere şi-au
schimbat reţeaua, dar nu şi posesorul. În luna iulie 2014 s-au efectuat cele
mai multe portări de la lansarea acestui serviciu – 55.544.
Din numărul total de 1.565.031 de
portări realizate până la 1 octombrie 2014, 1.122.559 sunt numere de telefonie mobilă – 72% din total. Datele
statistice arată că cei mai interesaţi să îşi păstreze numărul de telefon sunt
utilizatorii cu abonament (aproximativ 70% din total), în timp ce doar 30%
dintre cei ce au ales să îşi schimbe furnizorul de servicii folosesc cartele
preplătite.
În segmentul telefoniei mobile, Vodafone continuă să fie operatorul cu cele
mai multe numere primite în reţea prin portare – 361.282 de numere, urmat de Orange
cu 339.590 de numere, Telekom Romania cu 305.219 de numere și RCS & RDS cu 115.736
de numere.
În cazul telefoniei fixe, 35 de furnizori au primit cele 442.472 de numere portate până în
prezent. Dintre acestea, cele mai multe au fost portate către RCS & RDS – 122.285,
UPC România – 107.951, Orange – 95.473, Vodafone – 76.778 şi Telekom Romania – 18.015.
Cele mai multe cereri de portare a numărului fix s-au înregistrat în Bucureşti și
județul Ilfov (134.951 de numere), capitala fiind urmată de judeţul Cluj cu 28.873
de numere portate, Timiş (24.234), Prahova (21.815) şi Galaţi (20.937), care
însumează peste 50% din totalul numerelor de telefonie fixă portate.
În anul 2014, s-a înregistrat atât cea mai mare medie lunară de portări – 39.734 de numere pe lună, cât şi luna cu cele mai multe portări de până în prezent
– 55.544 de numere portate în luna iulie. De-a lungul celor șase ani de
portabilitate, numărul mediu de portări a crescut în fiecare an. Astfel, în
România s-au portat în medie 15.020 de numere pe lună în anul 2009, 18.435 în
2010, 21.688 în 2011, 21.324 în 2012 22.844 în 2013 şi 39.734 în perioada 1
ianuarie – 30 septembrie 2014.
În primele nouă luni ale acestui an, ANCOM a primit 127 de sesizări de la
utilizatori cu privire la desfăşurarea procesului de portare, principalele
probleme sesizate vizând anumite disfuncționalităţi apărute în cadrul
procesului de portare generate de nesincronizarea activităţilor furnizorilor
implicaţi sau de nerespectarea termenelor de portare. O parte din sesizări au avut
scop de informare, referindu-se la stadiul procesului de portare inițiat de
utilizator.
Românii care au ales un alt operator dar şi-au păstrat numărul de telefon
au fost tot mai numeroşi an de an: dacă în 2008 au fost realizate 15.681 de
portări, în 2009 au fost 180.239 de portări, în 2010 numărul lor a fost de
221.219, în anul 2011 a ajuns până la 260.256, în anul 2012 s-au înregistrat
255.893 de portări, 274.137 de numere s-au portat în 2013, în timp ce în 2014
creșterea a fost semnificativă: 357.606 portări în primele nouă luni ale anului.
Tot în această săptămână, Autoritatea a lansat în consultare publică un
document cadru cu privire la modalitățile de utilizare a resurselor de
numerotație în viitor, în acord cu evoluția tehnologică. Documentul supus
consultării include şi aspecte referitoare la portabilitatea numerelor printre
care şi posibilitatea portării numerelor geografice între judeţe, şi pe termen
lung portarea între reţelele fixe şi mobile. Până pe 21 noiembrie, cei interesați pot trimite pe adresa
Autorității opiniile lor cu privire la aceste posibile modificări în regimul
numerotației telefonice.
|
Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii:
1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine.
2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor.
3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită. Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, p...
1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea?
Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea.
Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine.
2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...
Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor.
Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia.
Unii utiliz...
|