1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea?
Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea.
Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine.
2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „prefixul” actual al numărului meu de telefon?
Numărul de telefon este format din 10 cifre şi îşi păstrează integral forma în cazul portării.
3. Numerele de pe cartelele preplătite pot fi portate?
Da, în cazul numerelor de telefonie mobilă, orice utilizator are posibilitatea păstrării numărului atunci când se transferă de la un operator la altul, indiferent de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid).
4. Dacă am o cartelă preplătită şi doresc să-mi portez numărul de telefon ce se întâmplă cu creditul?
Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, pentru returnarea creditului rămas neutilizat se poate percepe un tarif proporțional și adecvat în raport cu costurile reale suportate de furnizor pentru realizarea acestei operațiuni.
5. Cum ştiu în ce reţea sun? Cum ştiu dacă numărul la care sun a fost portat?
Dacă suni din reţeaua ta un număr care a fost iniţial în aceeaşi reţea şi apoi a fost portat, vei auzi, după iniţierea apelului, dar înainte ca cel apelat să răspundă, un ton distinctiv care semnalează că numărul de telefon a fost portat. Astfel, ai posibilitatea de a decide dacă doreşti să renunţi la apelul respectiv.
Poţi afla în ce reţea este acum un număr de telefon din mai multe surse:
- de la operatorul tău, prin intermediul serviciului de relaţii cu clienţii;
- accesând www.portabilitate.ro şi folosind aplicaţia destinată localizării numerelor portate.
6. Doresc să-mi transfer numărul de telefon în altă reţea înainte de expirarea contractului. Este posibilă portarea? Ce se întâmplă cu contractul încheiat cu furnizorul de la care vreau să plec?
Portarea este posibilă, cererea nu îţi poate fi refuzată în acest caz.
În urma portării, contractul încheiat cu furnizorul de la care ai plecat încetează. Cererea de portare reprezintă o solicitare de încetare a furnizării serviciilor de telefonie de către furnizorul donor.
Dar reţine: transferul la un alt furnizor nu te scuteşte de obligaţiile contractuale pe care le ai faţă de furnizorul de la care ai plecat.
Dacă ai datorii la operatorul de telefonie, trebuie să le achiţi. Dacă există o clauză referitoare la rezilierea contractului înainte de termen, va trebui să achiţi penalitatea sau să aştepţi termenul până la care ai încheiat contractul înainte de a porta numărul şi de a schimba furnizorul. Dacă ai cumpărat un telefon la un preţ promoţional va trebui să plăteşti diferenţa sau să rămâi în reţea până la termenul pe care l-ai acceptat când ai primit telefonul.
7. Dacă îmi transfer numărul în altă reţea, îmi mai pot folosi telefonul în cazul în care este blocat în reţeaua operatorului de la care am plecat? Are operatorul dreptul să-mi blocheze telefonul în reţeaua sa?
Operatorii pot seta anumite aparate telefonice astfel încât acestea să funcţioneze doar în reţeaua proprie, şi le pot oferi apoi în cadrul unei oferte promoţionale/program de fidelizare a clienţilor. Prin urmare, este posibil să nu le poţi utiliza într-o altă reţea.
Aparatele telefonice în sine nu fac obiectul portabilităţii. Va trebui să discuţi cu furnizorul de la care doreşti să pleci pentru a afla în ce condiţii se poate realiza decodarea telefonului.
8. Este normal să mi se ceară o taxă pentru portarea numărului de telefon? Care este valoarea maximă pe care o poate avea aceasta?
Nu. Nici operatorul de la care pleci (donor), nici operatorul al cărui client devii (acceptor) nu îţi vor percepe niciun tarif pentru portarea numărului. Dacă se întâmplă acest lucru, te rog să sesizezi ANCOM.
9. Dacă reprezint o persoană juridică îmi pot porta numărul de telefon ca persoană fizică? Invers este posibil?
Nu, pentru că în aceste cazuri s-ar modifica titularul contractului, fapt care nu este posibil în cadrul procesului de portare.
Totuşi, întrucât schimbarea titularului unui contract ar putea fi realizată independent de procesul de portare, îţi sugerăm să te adresezi direct furnizorilor implicaţi, rămânând la latitudinea lor dacă acceptă sau nu solicitarea.
10. Vreau să-mi transfer un număr de telefon într-o altă reţea dar să-mi păstrez contractul actual (pe care l-am încheiat cu operatorul de la care vreau să plec). Este posibil?
Apreciem că în această situaţie nu ai motive să-ţi portezi numărul.
Dar, presupunând că doreşti totuşi să-ţi portezi numărul într-o altă reţea, trebuie să reţii că orice contract încheiat între tine şi operatorul de la care pleci încetează în momentul finalizării procesului de portare. Serviciul îţi va fi furnizat (pe numărul portat) în baza unui nou contract, încheiat cu operatorul la care doreşti să te transferi. Noul operator este singurul care poate decide dacă îţi poate oferi condiţii contractuale identice cu cele oferite de vechiul operator.
11. Cum pot să-mi anulez cererea de portare?
Anularea portării se face printr-o cerere pe care trebuie să o depui la operatorul unde ai solicitat portarea. Formularul tip poate fi obţinut aici sau direct de la operator.
IMPORTANT: Cererea de anulare a portării trebuie depusă cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data pe care ai convenit-o împreună cu operatorul pentru realizarea portării. Atât pentru realizarea efectivă a portării, cât și pentru calcularea termenului de portare/anulare a portării se iau în considerare doar zilele lucrătoare.
12. Sunt obligat să accept numărul de telefon provizoriu?
NU. Furnizorul acceptor trebuie să îți asigure posibilitatea de a-ți porta numărul și fără asignarea unui număr de telefon provizoriu. În acest caz, până la finalizarea portării, nu vei putea beneficia de serviciul de telefonie oferit de furnizorul acceptor.
13. Ce se întâmplă cu numărul provizoriu în cazul în care portarea nu este finalizată?
Dacă furnizorul acceptor nu te contactează, în termen de 30 de zile de la ultima zi din intervalul de portare, sau dacă te contactează și nu ești de acord cu continuarea contractului, acesta încetează de drept, fără niciun fel de formalități. IMPORTANT: În această situație, obligațiile tale privitoare la plata contravalorii serviciilor de comunicații electronice prestate până la data încetării contractului și la condițiile de returnare a terminalelor rămân în vigoare.
Dacă ești de acord cu continuarea contractului și furnizarea serviciilor în continuare prin intermediul numărului provizoriu, trebuie să ai în vedere că rămâne în vigoare și contractul tău existent cu furnizorul din rețeaua căruia doreai să îți portezi numărul, pentru numărul pentru care portarea nu a fost finalizată, până la o eventuală reziliere a acestuia în condițiile stipulate în respectivul contract.
Atenţie pentru ce optezi!
_