5 ani de portabilitate în România
Data: 11.10.2013
În luna octombrie a acestui an se
împlinesc 5 ani de când în România este posibilă portarea numerelor de telefon.
În cei cinci ani de funcţionare a portabilităţii au avut loc 1.125.959 de
portări, ceea ce înseamnă că 759.273 de
numere de telefonie mobilă şi 366.686 de numere de telefonie fixă şi-au
schimbat reţeaua, dar nu şi posesorul.
Portabilitatea a eliminat o piedică importantă din calea libertăţii de
alegere a utilizatorilor de telefonie, permiţându-le acestora să îşi păstreze
numărul de telefon chiar dacă aleg să schimbe reţeaua. De la data lansării acestui
serviciu în România, 21 octombrie 2008, interesul românilor pentru el a crescut
constant. În ultimele trei luni din 2008 au fost realizate 15.681 de portări,
în anul 2009 au fost realizate 180.239 de portări, în anul 2010 numărul
portărilor a fost de 221.219, în anul 2011 numărul portărilor a continuat să
crească până la 260.256, în timp ce în anul 2012 s-au înregistrat 255.881 de
portări. În perioada ianuarie – octombrie 2013 s-au realizat 192.683 de portări.
„La 5 ani de când ANCOM a lansat acest serviciu, 5% dintre utilizatorii de
telefonie au ales să îşi schimbe furnizorul şi să-şi păstreze numărul. Procentul
nu este mare, dar ce contează este libertatea pe care a adus-o cu sine acest
serviciu, puterea de negociere pe care a conferit-o portabilitatea utilizatorilor
în relaţia cu operatorii şi plusul de efort al furnizorilor pentru a-şi păstra
clienţii – oferte din ce în ce mai competitive, investiţii în tehnologie şi
calitate şi servicii inovative”, a
declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM cu această ocazie.
Din numărul total de 1.125.959 de
portări realizate până la 1 octombrie 2013, 759.273 sunt numere de telefonie mobilă, reprezentând 67% din
total. Datele statistice arată în continuare că cei mai interesaţi să îşi
păstreze numărul de telefon sunt utilizatorii cu abonament (aprox. 80% din
total) în timp ce doar 20% dintre cei ce au ales să îşi schimbe furnizorul de
servicii folosesc cartele preplătite. În segmentul telefoniei mobile, în cei
cinci ani, Vodafone a primit în reţeaua sa 257.958 de numere noi, Orange - 249.922
de numere, Cosmote - 241.483 de numere, RCS & RDS - 7.791 de numere,
Romtelecom – 1400 de numere şi Telemobil 719 numere.
În cazul telefoniei fixe, 34 de furnizori împart cele 366.686 de numere portate până în prezent. Dintre acestea, cele mai
multe au fost portate către reţelele RCS & RDS - 101.822, UPC România - 89.503,
Orange - 72.374, Vodafone - 68.428 şi Romtelecom - 15.161. Cele mai multe cereri
de portare a numărului de fix s-au înregistrat în Bucureşti (115.185 de
numere), capitala fiind urmată de judeţul Cluj cu 25.286 de numere portate, Timiş
(21.010), Prahova (18.051) şi Galaţi (14.870), care însumează peste 50% din
totalul numerelor de telefonie fixă portate.
De-a lungul celor cinci ani de portabilitate în România, s-au realizat în
medie pe lună un număr de 15.020 de portări în anul 2009, 18.435 în 2010,
21.688 în 2011, 21.324 în 2012 şi 21.500 în 2013.
Utilizatorii de internet au la dispoziţie pentru
informare site-ul www.portabilitate.ro,
unde utilizatorii pot afla în ce reţea funcţionează orice număr de telefon
folosit în România, chiar dacă a fost portat. Site-ul oferă detalii cu privire
la paşii care trebuie urmaţi pentru a beneficia de acest serviciu, răspunsuri
la întrebări care apar frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi câteva
sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul
procesului de portare.
În acest an, ANCOM a primit 72 de sesizări de
la utilizatori cu privire la procesul de portare, principalele probleme
sesizate vizând aspecte tehnice apărute în cadrul procesului de portare şi furnizarea
de informaţii incomplete/incorecte privind procedura de portare. Printre cele
mai des întâlnite motive de respingere a unei cereri de portare s-au numărat
necorespondenţa dintre numărul SIM-ului şi numărul pentru care se solicită
portarea, introducerea greşită a codului de abonat sau a adresei de instalare. În
această situaţie, cererea de portare trebuie reintrodusă de către furnizorul
acceptor, cu acordul abonatului, astfel putându-se finaliza portarea.
|
Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii:
1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine.
2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor.
3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită. Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, p...
1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea?
Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea.
Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine.
2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...
Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor.
Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia.
Unii utiliz...
|