Un milion de numere portate
Data: 04.04.2013
La începutul lunii aprilie a acestui an a fost atins pragul de un milion de
numere portate în România. Începând cu data de 21 octombrie 2008, când a fost
lansat serviciul care permite utilizatorilor să-şi păstreze numărul de telefon atunci
când schimbă furnizorul de servicii, numărul de portări a crescut în fiecare
an. Din totalul de 1.001.364 de numere portate până la data de 1 aprilie 2013, 671.095
sunt numere de telefonie mobilă şi 330.269 numere de telefonie fixă.
Evoluţia numărului de portări nu a avut salturi spectaculoase
de-a lungul timpului, dar este evident că utilizatorii din România au
beneficiat de faptul că portabilitatea le-a crescut libertatea de alegere şi puterea de negociere în relaţia cu furnizorii.
În ultimele trei luni din 2008 au fost realizate 15.681 de portări, în anul
2009 au fost realizate 180.239 de portări, în anul 2010 s-au înregistrat alte
221.219 de numere noi portate, în creştere cu 23% faţă de 2009, trend menţinut
şi în anul 2011, când numărul portărilor a continuat să crească cu 18% până la
260.256. În cursul anului 2012 au fost portate 255.893 de numere,
dintre care 166.371 (65%) au fost numere de telefonie mobilă, iar 89.522 (35%)
numere de telefonie fixă.
Datele statistice arată că, în
continuare, cei mai interesaţi de portarea numerelor de telefonie mobilă sunt
utilizatorii cu abonament (75%), faţă de cei care portează numere utilizate
pentru servicii preplătite. În segmentul telefoniei mobile, operatorii îşi
împart numerele mobile portate până în prezent astfel: Cosmote a primit 223.450
de numere, Vodafone 220.051, Orange 219.986, RCS & RDS 6889, Telemobil 719.
În cazul telefoniei fixe, 34 de furnizori au primit numere în reţeaua proprie
prin portare. Dintre acestea, cele mai multe au fost portate către reţelele RCS
& RDS – 91.936, UPC România – 84.274, Orange – 66.200, Vodafone - 59.572 şi
Romtelecom – 13.291. Cele mai multe cereri de portare pentru numere geografice s-au
înregistrat în Bucureşti (102.123 de numere portate), capitala fiind urmată de
judeţul Cluj cu 23.425 de numere portate, Timiş (17.110), Prahova (16.839) şi
Galaţi (14.327).
Utilizatorii de telefonie au la
dispoziţie pentru informare site-ul www.portabilitate.ro,
un portal accesat în medie de aproximativ 11.000 de utilizatori unici pe lună
în ultimul an. Site-ul oferă detalii cu privire la paşii care trebuie urmaţi
pentru a beneficia de acest serviciu, răspunsuri la întrebări care apar frecvent
în situaţia portării numerelor, dar şi câteva sfaturi pentru a evita posibilele
probleme care pot interveni pe parcursul
procesului de portare.
Cele mai frecvente aspecte pe care utilizatorii le-au semnalat Autorităţii
cu privire la portabilitate au vizat neinformarea completă şi corectă de către
furnizori cu privire la procedura de portare, precum şi întârzieri în
realizarea portării faţă de data convenită pentru finalizarea acesteia. Numărul
de sesizări a scăzut considerabil de-a lungul acestor 4 ani, de la 196 în anul
2009 până la 112 în anul 2012.
„Portabilitatea evoluează foarte bine: durata procesului
de portare a fost redusă la trei zile, numărul plângerilor este în continuă
scădere, în timp ce numărul portărilor creşte, dar, cel mai important, libertatea
utilizatorilor de a-şi păstra numărul când aleg alt furnizor încurajează concurenţa
şi vedem acest lucru în fiecare zi - ofertele sunt din ce în ce mai variate şi
mai atractive, iar operatorii continuă să investească în reţele şi tehnologii
noi”, a declarat Cătălin Marinescu,
preşedintele ANCOM.
|
Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii:
1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine.
2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor.
3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită. Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, p...
1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea?
Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea.
Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine.
2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...
Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor.
Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia.
Unii utiliz...
|