Patru ani de portabilitate în România
Data: 19.10.2012
Patru ani de portabilitate în România
La patru ani de la data
lansării portabilităţii numerelor în România, numărul de portări a ajuns la 873.213.
Numărul portărilor creşte în fiecare an: 30% dintre portările de până acum s-au
realizat în anul 2011, 25% în 2010 şi 21% în 2009.
De la data lansării acestui serviciu în România, 21 octombrie 2008, numărul
de portări a crescut constant. În ultimele trei luni din 2008 au fost realizate
15.681 de portări, în anul 2009 au fost realizate 180.239 de portări, în anul
2010 s-au înregistrat alte 221.219 de numere noi portate, în creştere cu 23%
faţă de 2009, trend menţinut şi în anul 2011, când numărul portărilor a
continuat să crească cu 18% până la 260.256. În perioada ianuarie – octombrie
2012 s-au realizat 195.818 de portări, estimarea ANCOM fiind că până la
sfârşitul acestui an se va depăşi numărul de portări de anul trecut.
„La 4 ani de la lansarea serviciului de portabilitate de către ANCOM, putem
spune că cei peste 870.000 de români care au ales să îşi schimbe furnizorul de
telefonie sunt dovada clară a unei pieţe dinamice şi competitive, o piaţă care
oferă libertate de alegere clienţilor”, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM
la împlinirea a patru ani de la lansarea în România a portabilităţii numerelor.
Din numărul total de 873.213 de
portări realizate până la 15 octombrie 2012, 586.252 sunt numere de telefonie mobilă, reprezentând 67% din total,
o proporţie care s-a menţinut constantă în aceşti patru ani. Datele statistice
arată în continuare că cei mai interesaţi de portarea numerelor de telefon sunt
utilizatorii cu abonament (74%), faţă de cei care portează o cartelă
preplătită. În segmentul telefoniei mobile, operatorii implicaţi în procesul de
portare îşi împart numerele mobile portate până în prezent astfel: Cosmote a
primit 195.349 de numere, Vodafone 194.774, Orange 189.508, RCS & RDS 5.894,
Telemobil 719. În cei 4 ani de la lansarea portabilităţii numerelor, cele mai
multe numere de telefonie mobilă s-au portat în anul 2011 - 177.111.
În cazul telefoniei fixe, 34 de furnizori împart cele 286.961 de numere portate până în prezent. Dintre acestea, cele mai
multe au fost portate către reţelele UPC România - 76.737, RCS & RDS -
75.263, Orange - 57.588, Vodafone - 51.823 şi Romtelecom - 12.657. Cele mai
multe cereri de portare a numărului de fix s-au înregistrat în Bucureşti (84.306
de numere), capitala fiind urmată de judeţul Cluj cu 21.298 de numere portate,
Timiş (15.348), Prahova (15.235) şi Galaţi (13.003), care însumează peste 50%
din totalul numerelor de telefonie fixă portate.
De-a lungul celor patru ani de la introducerea portabilităţii numerelor în
România, s-au portat în medie 16.000 de persoane în fiecare lună, luna în care
s-au înregistrat cele mai multe portări fiind decembrie.
Începând cu luna
septembrie a acestui an, termenul de activare a unui număr portat este de maxim
o zi lucrătoare, aşa cum prevăd normele europene, iar durata maximă a
procedurilor administrative aferente portării şi durata maximă potenţială de întrerupere a serviciului în cursul
procesului de portare s-au redus. Astfel, dacă înainte de intrarea în
vigoare a noilor prevederi privind portabilitatea, durata medie de întrerupere
a serviciilor pentru utilizatorii de telefonie fixă era de 86 minute şi pentru
utilizatorii de telefonie mobilă de 27 minute, în primul semestru al anului
2012, în luna septembrie, aceasta a scăzut la 64, respectiv 24 minute, valori
mai mici decât cele prevăzute în reglementări.
Cele mai frecvente aspecte pe care utilizatorii le-au semnalat Autorităţii de-a
lungul acestor ani prin cele 685 de
sesizări cu privire la portabilitate au vizat neinformarea completă şi corectă
de către furnizori cu privire la procedura de portare, precum şi întârzieri în
realizarea portării faţă de data convenită pentru finalizarea acesteia.. Printre
cele mai des întâlnite motive de respingere a unei cereri de portare de către
furnizorii donori, motive care au şi generat întârzieri în procesul de portare,
s-au numărat necorespondenţa dintre numărul SIM-ului şi numărul pentru care se
solicită portarea, introducerea greşită a codului de abonat sau a adresei de
instalare.
|
Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii:
1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine.
2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor.
3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită. Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, p...
1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea?
Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea.
Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine.
2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...
Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor.
Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia.
Unii utiliz...
|