În 2019, 81% din numărul de portări au fost realizate de către persoane fizice și 19% de către persoane juridice.
În procesele de portare desfășurate în anul 2019 au fost implicați 32 de furnizori de telefonie fixă şi mobilă.
Astfel, de la introducerea serviciului de portabilitate în România, în 21 octombrie 2008, peste 6,3 milioane de numere au fost transferate între rețele. Dintre acestea, 5,5 milioane sunt numere de telefonie mobilă (86%) și peste 800 de mii de numere sunt de telefonie fixă.
Telefonie mobilă
Furnizorii de telefonie mobilă au reușit în anul 2019 să atragă prin portare 895.083 de utilizatori. Dintre aceștia, cei mai mulți au optat pentru rețeaua RCS & RDS – 337.784, în timp ce Orange a primit prin portare 170.528 de utilizatori, Telekom Romania Communications – 152.274, Vodafone – 137.385, iar Telekom Romania Mobile Communications – 97.086.
Furnizor | Numere de telefonie mobilă portate în 2019 |
RCS & RDS | 337.784 |
Orange | 170.528 |
Telekom Romania Communications | 152.274 |
Vodafone | 137.385 |
Telekom Romania Mobile Communications | 97.086 |
Alții | 26 |
Din cele 895.083 de numere de telefonie mobilă portate în 2019, 47% au fost numere de cartele preplătite.
Telefonie fixă
În anul 2019 au fost portate 63.738 de numere de telefonie fixă, reprezentând 7% din totalul numerelor portate în acest an. Majoritatea numerelor de telefonie fixă portate au fost împărțite între principalii furnizori, astfel: RCS & RDS – 34.527, Vodafone – 10.488, Orange – 9.954, UPC România – 5.085 și GTS Telecom – 1.025.
Furnizor | Numere de telefonie fixă portate în 2019 |
RCS & RDS | 34.527 |
Vodafone | 10.488 |
Orange | 9.954 |
UPC România | 5.085 |
GTS Telecom | 1.025 |
Alții | 2.659 |
În 2019 au fost portate 14.795 de numere independente de locație, numere cu acces gratuit și numere cu tarif special.
Pe parcursul anului trecut ANCOM a primit 346 de petiții pe tema portabilității, cele mai multe fiind generate de anumite probleme tehnice apărute în derularea procesului de portare, respectiv întârzierea mesajelor introduse de furnizori în baza de date centralizată (BDC) sau probleme de rutare. Alte probleme semnalate de utilizatori s-au referit la anularea proceselor de portare, la cererea utilizatorilor, precum și la întârzierea realizării procesului de portare.
Bine de știut
ü Portabilitatea numerelor de telefon oferă utilizatorilor libertate deplină de alegere pentru că permite păstrarea numărului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie.
ü ANCOM a creat pentru informare site-ul www.portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla în ce reţea funcţionează orice număr de telefon folosit în România, chiar dacă a fost portat, dar şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.
ü ANCOM administrează și monitorizează permanent baza de date centralizată (BDC), sistem IT prin intermediul căruia se gestionează procesele administrative asociate portabilităţii numerelor (schimbul de mesaje care are loc pe parcursul procesului de portare între operatori).
ü ANCOM acordă suport operatorilor pentru desfăşurarea corespunzătoare a proceselor de portare, dar nu poate aproba, refuza sau anula cererile de portare (toate acestea fiind realizate de furnizori, la cererea utilizatorilor și cu respectarea legislației în vigoare).
ü Utilizatorii care doresc să-și porteze numărul de telefon sunt sfătuiți să verifice contractul pe care îl au cu operatorul actual; în cazul în care sunt încă în perioada minimă contractuală, cel mai probabil vor fi în situația de a plăti penalități pentru rezilierea anticipată a contractului, în special dacă au și un terminal achiziționat de la furnizor.
ü În cazul telefoniei mobile, pentru a vedea calitatea semnalului din rețeaua furnizorului la care vor să-și porteze numărul, în zonele de interes pentru ei, utilizatorii pot consulta harta aisemnal.ro, pusă la dispoziție de ANCOM în acest scop.